Salı, Şubat 10, 2009

Operation Market Garden


İkinci dünya savaşı ile ilgili bir oyun oynuyorum.. tabi her zaman olduğu gibi bana verilen bilgilerle yetinmedim gittim kendim araştırdım bi de..sizinle de paylaşmak istedim öğrendiklerimi.. iki yazı yazacağım iki farklı ikinci dünya savaşı operasyon hakkında.. bunlardan ilki operation market garden. yani "pazar yerinde dolaşır gibi berlin'e giriceğiz" türkçesi bu..

lisede tarih derslerini dinleyenlerin daha iyi anlayabilmesi için "yildirim beyazit in istanbul kusatmasi" benzeri bir operasyon oldugunu soyleyebilirim bunun.nasil ki yildirim istanbulu alsaydi amaçlarina daha kolay ulaşacakti,lakin almadiginda da biraz geç olsa da istanbul alindi..ayni hesap.

1944 ün eylül ayinda general ayzonhavır masaya oturup "lan bunlar güçsüzler kuzeyden dalsak da fransadan ugrasmasak hem butun askerleri fransada..allaaah yedim lan..hollanda üstünden ver elini berlin" diye dusunup fransadaki ilerleyisi durdurup bu operasyona gonul vermistir.
evet almanlar güçsüzdür hatta şöyle söylemem gerekirse hareketta kullanilan 3 bin kadar hava indirme eri atlama sirasinda sadece 50 kusur kayip vermistir..bu kayiplarinda tek nedeni atlayis sirasinda önden atlayan askerlerin kafalarina arkadan atlayanlarin esyalarinin kopup da duşmeleridir..

neyse efendim sorun şudur ki almanlar o kadar da güçsüz değillerdir..walther model belki cepheye daha yeni gecmis bir generaldir,ama hitler tarafindan delicesine sevilen bir insandir ve askeri de onu oyle bir sever ki..general erle er,erbasla erbas,işini bilen çavuşla çavus olabilen biridir.tanklarini ve askerlerini fransadaki muhtelif duraksamadan dolayi killanarak guzel saklamis ve ucaklar tarafindan gorulmemelerini saglamistir.ayrica muttefiklerin hava indirme yapabilecegi arazinin de hedefe uzaklığı ,ki hedef ayndovın dir, bir başka sakıncalı durumdur.ama aynzenhavır dert etmez nedir "piyade yürür" zaten alman direnişi de beklenmemektedir.

piyade haggaden de yürür ayndovin a kadar.halk cilgina donmustur 5 yillik esaretin ardindan amerikan askerlerini öperler koklarlar..lakin almanlarin sagda solda cilgin keskin nisancilari vardir ve o gun bu manyak keskin nisancilar yuzunden yuzlerce sivil ve onlarca asker ölür..

almanlar gök yüzünden inen mantarlari gormusler stratejik köprülere amerikan askerleri yürüyene kadar bombalari koymuşlardir.çakal almanlar köprüleri üstlerinde manga manga amerikan askeri var iken havaya ucururlar..

sonrasi biraz kanli oldugu için gözlerimi kapatip anlatacagim..almanlar köprüleri ucurup karsi tarafa toplar dizip muttfeiklere 3-5 kayip verdirirken hem muttefikleri oyalamis hem de şu an içinde bulundugum odadan geniş tanklarinin bulundugu ss panzer corps u bölgeye sevk etmistir..ayzenhavır bakar ki kayiplar çok resmen bir canakkale defansi kurulmus vazgecer plandan..

gene de almanlar 13bin muttefikler 18bin kişi şehit vermişlerdir.aynzenhavır ölümüne kadar bu öperasyona inanmis öperasyonun hakkında "nerede hata yaptigimizi anlamadim..sanirim ingilizler asla ama asla amerikan yönetim şeklini benimseyemediler.bu yaşıma geldim montogomery dahil kimseden bir "allah razi olsun" lafi duymadim..bir "vay be sahanesiniz" hadisesi duymadim..hep ben buyuyum hep ben buyuğüm"

neyse efendim sonucta berline girilmese bile savas kazanilmiştir..olan keskin nisancilarla ölen masum hollandali ve iki taraftan da gencecik ölen er ve erbaslara olmustur..